מיומנויות חברתיות ,כישורי חיים הם היכולת לתקשר להתנהל בחיי היומיום ולהשתלב במערכת החברתית בה אנו חיים.
מי לא היה רוצה לתת לילדים שלו כלים להתנהל ולהתמודד באופן נכון שמאפשר התקדמות אישית, מימוש היכולות האישיות והגשמת היעדים והחלומות שלהם. אך בעולם בו אנו חיים ומתנהלים בתוך חברה, קהילה אנו מבינים שחוץ מידע או כל מיומנות אחרת אנו חייבים להנחות להכווין ולעזור לילדים שלנו לרכוש כלים להתמודד ולהתנהל בצורה נכונה ויעילה בתוך בחברה ולרכוש מיומנויות חברתיות.
מיומנויות חברתיות נרכשות ומתפתחות לאורך השנים ועם ההתפתחות הגילאית:
ילדות, התבגרות ובגרות, וכן מושפעות מגורמים שונים ורבים.
מכיוון שתחילת תהליך רכישת המיומנויות החברתיות והלמידה הוא בתחילת דרכנו בילדות, הילדים שמתמודדים בצורה לא נכונה וסובלים מקשיים חברתיים "יסחבו" קשיים אלו גם בהתבגרות ובבגרותם, באם לא יזכו להתייחסות נכונה ועזרה מתאימה.
ישנם גורמים רבים המשפעים על למידה ורכישת מיומנויות חברתיות, בין המיומנויות העיקריות והבולטות הן: התפתחות רגשית קוגניטיבית, הסביבה הקרובה, והשפעה חברתית תרבותית. קושי ברכישת המיומנות יכול לנבוע מהפרעה של אחד הגורמים ואלו מביאים לקושי ברכישת מיומנויות חברתיות:
הנחייה לא נכונה של הילד בסיטואציות חברתיות שונות או התייחסות אישית כלפיו- לדוג': פינוק יתר, דאגת יתר, לעשות בשבילו כל דבר וכו' או סביבה שלא מאפשרת לפתח קשרים בין אישיים – מניעה מהילד להגיע למפגשים חברתיים הימנעות מסיבות שונות מחוגים, תנועות חברתיות, דחייה של הילד/ה מסיבות שונות- חרם או סביבה שלא נותנת מודל חיקוי חיובי -סביבה עם אלימות פיזית ומילולית.
קשיים ולקויות מולדים כגון הפרעת קשב, קשיים בוויסות החושי וכד', קשיים המקשים על הילדים להבין וליישם התנהגויות חברתיות נורמטיביות.
חוויות ואירועים מורכבים וקשים הגורמים לקשיים כמו טראומות, קשיים אילו ואחרים גורמים לילדים ולמבוגרים לצמצם את יכולתם להתנסות ולפתח קשרים בין אישיים ומיומנויות חברתיות מתאימות ונכונות.
NLP לשיפור מיומנויות חברתיות
שיפור מיומנויות חברתיות אפשרי בכל גיל וככל שהטיפול נעשה מוקדם יותר כך קל לרכוש כלים, להתנסות ולשלוט במצבים שונים, במטרה לשיפור המיומנויות החברתית.
אחד ממרכיבי הNLP עוסק בשינוי דרכי החשיבה ותקשורת בונה ומיטבית על ידי קריאה נכונה של סימנים והיכולת להתאים את התקשורת שלנו כלפי מי שנמצא מולנו, להעביר את המסר בצורה ברורה ומדויקת. אנו בתז"א פיתחנו מודלים המאפשרים חיזוק וביסוס היכולות האישיות והחברתיות שיובילו לכדי שימוש יום יומי בכלי ה NLP והטמעתם בחיי הילד לטובת שימוש נכון במיומנויות האישיות והבין אישיות שיובילו להצלחה אישית וחברתית. בנוסף לפיתוח תחושת המסוגלות להערכה ושיפור הביטחון העצמי.
התהליכים שאנו פיתחנו בתז״א מותאמים לילדים ונוער בשפה המונגשת להם והכוונתם לשלבים השונים בהתפתחות של הילד מביאה לתוצאות נכונות ועוזרת לילדים וגם למבוגרים לקבל את הכלים הנכונים בפרק זמן קצר ולאורך זמן.
הטיפול הוא בדרך כלל רב-מערכתי ולכן במקרים רבים ישנה עדיפות להכוונה של כל הגורמים הסובבים את הילד או הנער -הורים ,משפחה, מורים /גננות ועוד.
למרכז תז״א יש את כל מכלול הכלים והמיומנויות לבנות תכנית ממוקדת אשר תעזור ותכווין את כל מעגל הסובבים של הילד.ה / נער.ה כדי להתמודד עם האתגר.